Застосування эйфитола для корекції атерогенных дислипидемий
Численні дослідження показують, що більшість лікарських препаратів, використовуваних для профілактики й лікування атеросклерозу, мають несприятливі побічні ефекти, особливо на метаболічну функцію печінки, що утрудняє їхнє застосування й обумовлює всезростаючий інтерес до немедикаментозних гиполипидемическим засобам. Особливе значення при цьому приділяється часнику й часниковим препаратам і рибним жирам.
Дані епідеміологічних досліджень продемонстрували зворотний зв’язок між смертністю від ИБС і вживанням часнику й харчових продуктів, що містять поліненасичені жирні кислоти (ПНЖК) класу «Омега-3», особливо яскраво виражену при застосуванні эйконола. На основі отриманих даних можна припустити, що ці продукти володіють гиполипидемическим, профибринолитическим і гіпотензивною дією.
Метою справжнього дослідження з’явився пошук нових ефективних шляхів корекції дислипидемии кумулятивною дією ПНЖК «Омега-3» у складі эйконола й біологічно активних з’єднань аджоен - аллицин часникового походження. Ця робота виконана й в експерименті, і в клінічному дослідженні.
Думки про кардиопротекторном дію часнику й часникових таблеток досить суперечливі. Найбільш переконливим представляється дослідження, виконане Р. Биглехоулом і опубліковане в журналі Lancet. Відповідно до його підсумків, навіть шестимісячний прийом часнику по 1 г у день не робить помітної дії на показники ліпідного спектра гомеостазу серцево-судинної системи. Вплив часнику істотно не відрізнялося від впливу плацебо. Разом з тим проведені нами раніше дослідження говорять про те, що в первинній культурі гладкомышечных кліток, виділених з атеросклеротической бляшки аорти людини, водний екстракт часникового порошку значно знижував зміст холестерину й придушував пролиферативную активність. Часниковий екстракт також перешкоджав стимульованому атерогенной сироваткою нагромадженню холестерину в клітках, що свідчить про прямому антисклеротичний і антиатерогенном дії екстракту часнику.
Однократний прийом эйконола (харчового продукту, що містить ПНЖК класу «Омега-3») також приводив до зниження нагромадження внутрішньоклітинного холестерину на 15% і зменшенню атерогенности сироватки крові на 14% у порівнянні з вихідним рівнем.
В 16 пацієнтів з атерогенными дислипидемиями для їхньої корекції нами була використана вітчизняна харчова добавка эйфитол, розроблена в НПП «Тринита», у вигляді желатинових капсул по 0,45 г, що містить 88% эйконола й 12% концентрату аджоен-аллицина, отриманого при переробці часнику. Эйфитол призначили по 2,7 г у день. Курс лікування склав 28-30 днів. Пацієнти приймали эйфитол на тлі звичайної для них дієти без яких-небудь обмежень. (Робота виконана за участю В. И. Золиной, А. Н. Орєхова, Е. М. Пивоваровой, Е. А. Прохорович, ММСИ.)
В 13 пацієнтів (81,3%) відзначене зниження рівня загального холестерину на 12,6%, тріглєцеродів крові - на 9,75%, при цьому відношення липопротеидов апо-а1 до апо-у збільшилося на 22,1%, що свідчить про зниження індексу атерогенности й сприятливих зрушеннях усередині ліпідного пула. 12 хворих відзначили поліпшення загального самопочуття, в 3 пацієнтів спостерігалася стабілізація артеріального тиску на нормальних цифрах і зниження потреби в гіпотензивних препаратах, в 1 хворої включення эйфитола в дієту супроводжувалося ремісією багаторічного завзятого нейродерміту. Побічні явища були виражені незначно й жодного разу не привели до скасування препарату.
У такий спосіб установлено, що эйфитол володіє прямим антисклеротичним і антиатерогенным дією.
У хворих з атерогенными дислипидемиями застосування эйфитола веде до зниження рівня загального холестерину, липопротеидов низкою щільності, зниженню індексу атерогенности, рівня тріглєцеродів у крові, сприяє зниженню рівня артеріального тиску, підвищує комфортність життя пацієнтів і не супроводжується побічними явищами.
Отримані дані дозволяють рекомендувати эйфитол, як і эйконол, для корекції атерогенных дислипидемий у хворих ішемічною хворобою серця й мозку, облитерирующим атеросклерозом посудин нижніх кінцівок і артеріальною гіпертензією.